Uzmanības centrā … zemu ogļhidrātu diētas

Ja jūs apsverot nogriest ogļhidrātus savā uzturā, tad pārliecinieties, ka jūs zināt, visus faktus vispirms. Dietologa Jo Lewin apspriež priekšrocības “labajiem” ogļhidrātiem uz veselību un aplūko plusus un mīnusus, kas saistīti ar šādu ierobežojošu diētu …

Pētniecība

Daži pētījumi liecina, ka pārmērīgs ogļhidrātu patēriņš – konkrēti, vienkāršo ogļhidrātu – var kaitēt cukura līmenim asinīs, jo īpaši, ja jums ir insulīna jūtīgums, pieredzot reaktīvu hipoglikēmiju vai arī cukura diabētu. Ogļhidrātu pārpalikums, jo īpaši, kas rodas pārāk daudz patērējot rafinētos ogļhidrātus, reizēm saistīts ar svara pieaugumu un paaugstinātu risku saslimt ar sirds slimībām un dažiem vēža veidiem.
Augļi un dārzeņi

Augļos un dārzeņos konstatēto dabīgo cukura sauc par fruktozi. Kaut fruktoze tiek uzskatīta par vienkāršo cukuru, augstais šķiedrvielu saturs nozīmē, ka organisms pārstrādās visu augli un dārzeni,  un uzsūksies daudz lēnāk nekā cepums, kas nesatur šķiedrvielas, bet lielu daudzumu baltā cukura. Tā rezultātā, ēdot augstus šķiedrvielu pārtikas produktus, kas satur vienkāršos cukurus, domājams, ir mazāka dramatiska ietekme uz cukura līmeni asinīs.

Zemu ogļhidrātu dieta un svara zudums

Atsauces ieplūdums priekš sabalansēta uzturu šobrīd ir 260g ogļhidrātu dienā. Cilvēki pēc zema ogļhidrātu diētas bieži cenšas pieturēties pie mazāk nekā 50g dienā.

Ketozi bieži ir blakusprodukts zemai ogļhidrātu diētai. Ketoni veidojas, kad organisma glikoigēna krājumu ir izlietoti un olbaltumvielu un tauku kļūst par primāro enerģijas patēriņu.

Tāpēc, ka pārtikas izvēle ir ierobežota, zemu ogļhidrātu diētas mēdz būt maz kalorijām un  augstu olbaltumvielu un tauku saturu. Augļi, maize, graudi un cietes dārzeņi bieži tiek ierobežoti. Olbaltumvielu un tauku īpatsvars ir palielināts, lai sekmētu kaloriju daudzumu, kas agrāk nāca no ogļhidrātu avotiem.

Drošība

Zemu ogļhidrātu diētas, ja tās tiek pielietotas ilgstošā laika periodā, uzrāda vairākas veselības problēmas. Šādas diētas varētu būt ar zemu šķiedrvielu daudzumu, kas var novest pie gremošanas problēmām, tostarp aizcietējumiem. Ogļhidrātu uztura trūkums nozīmē, ka organisms nav gatavs piegādāt glikozi, kas ir smadzeņu galvenais enerģijas avots, – tas var izraisīt reiboni un galvassāpes, kā arī sliktu koncentrāciju. Citas blakusparādības ir halitosis, bezmiegs un slikta dūša. Papildus tam iespējamais īpatsvara pieaugums olbaltumvielu uzturā rada papildu slodzi uz nierēm un var radīt problēmas ar kaulu veselību.